Så er den her!
Miljøministeriet har netop sendt den ny bekendtgørelse i høring vedr. det udvidede producentansvar for emballage.
Den ny bekendtgørelse er spændende læsning, for her fastsættes mange af de regler, som vil være gældende og afgørende for implementeringen af det udvidede producentansvar for emballage, og vi får mere detaljerede og konkrete svar på, hvordan producentansvaret for emballage skal implementeres – svar, som vi alle har efterspurgt i lang tid.
Emballageretur har igen gennemgået teksten, så du ikke behøver at gøre det, og her får du en liste med det foreløbigt vigtigste indhold i bekendtgørelsen:
1: Obligatorisk medlemskab i en kollektiv ordning
I høringsudkastet lægges der op til, at det skal være en pligt for producenter at tilmelde sig en kollektiv ordning såsom Emballageretur.
De producenter, der allerede er registreret hos DPA, skal være tilmeldt en kollektiv ordning senest den 14. januar 2025.
Producenter af genbrugsemballage kan vælge at tilmelde sig en kollektiv ordning, men det er ikke et krav.
For os i Emballageretur er det afgørende, at det bliver obligatorisk at være medlem af en kollektiv ordning, da det vil hjælpe med at reducere free-rider-udfordringen. Dermed vil langt de fleste omfattede virksomheder bidrage til at løfte de økonomiske forpligtigelser i producentansvaret.
Emballageretur har igennem hele forhandlingsforløbet med myndighederne været særligt opmærksom på dette punkt, så det er dejligt at se, at vores hårde arbejde har båret frugt.
Hvis I ikke allerede har valgt en kollektiv ordning så husk; Emballageretur er bygget på knap 20 års erfaring med håndtering af producentansvar. Vi står klar til at hjælpe jer i gang fra første sekund.
Læs mere og meld jer ind i Emballageretur ved at klikke her.
2: Miljøgraduerede bidrag
Vi ved, at reglerne om de miljøgraduerede bidrag har været efterspurgt blandt vores medlemmer.
Det skyldes især, at reglerne beskriver, hvilke designkriterier, der fremadrettet anviser, om jeres virksomhed skal betale mere eller mindre for sine emballager igennem producentansvaret for emballage.
Selvom reglerne ikke er endelige endnu, så giver bekendtgørelsesudkastet et godt overblik over de kommende regler.
Reglerne er, at kollektive ordninger såsom Emballageretur, skal graduere producentens finansielle bidrag til dækning af de operationelle omkostninger, der er forbundet med håndtering af emballageaffald i den kollektive ordning.
Dog skal vi som kollektiv ordning ikke graduere producentens finansielle bidrag, hvis producenten tilgængeliggør under 8 ton emballage i et kalenderår.
Derudover er der visse emballageundtagelser, hvor kollektive ordninger heller ikke skal graduere producentens finansielle bidrag:
- Indre emballage, som er defineret i artikel 1, nr. 23), i direktiv 2001/83/EF og i artikel 4, nr. 25), i forordning (EU) 2019/6.
- Kontaktfølsom emballage til medicinsk udstyr, som er omfattet af forordning (EU) 2017/745.
- Kontaktfølsom emballage til medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik, som er omfattet af forordning (EU) 2017/746.
- Ydre emballage, som defineret i artikel 1, nr. 24), i direktiv 2001/83/EF og i artikel 4, nr. 26), i forordning (EU) 2019/6 i tilfælde, hvor denne emballage er nødvendig for at opfylde specifikke krav for at bevare lægemidlets kvalitet.
- Kontaktfølsom emballage til modermælkserstatninger og tilskudsblandinger, forarbejdede fødevarer baseret på cerealier og babymad samt fødevarer til særlige medicinske formål som defineret i artikel 1, litra a), b) og c), i forordning (EU) nr. 609/2013.
Dog skal kollektive ordninger graduere producentens finansielle bidrag, hvis producenten anmoder herom.
De specifikke regler for de miljøgraduerede bidrag er beskrevet i bilag 14 til bekendtgørelsesudkastet, og vi opfordrer jer til at orientere jer om reglerne.
Emballageretur kommer naturligvis også til at beskrive reglerne mere indgående på vores hjemmeside, og vi holder også nye webinarer om dette emne inden længe.
Miljøgraduerede bidrag forklaret:
De designkriterier, der lægges op til at gælde fremadrettet for en række materialeunderkategorier, hhv. fleksible plast, hård plast, skumplast, hård PET, glas, pap, papir, mad- og drikkevarekartoner, jernholdige metaller og aluminium, er nu beskrevet.
Hvis jeres emballager ikke opfylder designkriterierne, placeres de i rød kategori.
Jeres kollektive ordning skal herefter tillægge hver producent, som tilgængeliggør emballage i rødt niveau, en meromkostning på 35 procent. De 35 procent lægges til de operationelle omkostninger, der er forbundet med at håndtere den emballage, producenten har tilgængeliggjort på markedet. Beregningen foretages på de enkelte materialeunderkategorier.
Den kollektive ordning anvender herefter indtægterne fra de opkrævede meromkostninger i den ene materialeunderkategori til at give en bonus til de producenter i samme materialeunderkategori, som tilgængeliggør emballage, der ligger i det grønne niveau.
3: Listen af omfattede emballagekategorier udvides
Listen af emballagekategorier, der er omfattet af producentansvaret, udvides til også at omfatte hhv.:
- porcelæn,
- keramik,
- tekstil,
- kork.
Det betyder, at producenter med emballage i disse materialekategorier også skal registrere og indberette data til producentregisteret. Emballageretur kan naturligvis hjælpe jeres virksomhed med begge dele.
Det skal bemærkes, at de nye materialekategorier i første omgang ikke omfattes af betalingsforpligtelser til affaldshåndtering af emballageaffald.
4: Regler for indberetning og tilbagetagning af genbrugsemballager
I den ny bekendtgørelse lægges der op til, at producenter (virksomheder), der tilgængeliggør genbrugsemballage, skal lade sig selv eller sin eventuelle repræsentant, registrere hos DPA. Dette skal ske senest den 1. februar 2025.
Efter den 1. februar 2025 skal producenter lade sig selv, eller sin eventuelle repræsentant, registrere hos DPA, senest 14 dage før de begynder at tilgængeliggøre genbrugsemballage.
Når genbrugsemballagen ikke længere genbruges og bliver til emballageaffald, skal producenter af genbrugsemballage selv sikre, at emballageaffaldet tilbagetages. Dette gøres efter generelle regler om producenters egen tilbagetagning af emballageaffald i egne tilbagetagningsordninger.
5: Fremadrettet indberetning af endelige emballagemængder fremadrettet
Desværre lægges der også op til yderligere administrative forpligtigelser for producenterne (de omfattede virksomheder). Producenter skal nemlig hvert år inden den 1. juni indberette oplysninger til Dansk Producentansvar om mængden af emballage, som producenten har tilgængeliggjort i det foregående kalenderår.
Dette gælder også for 2024.
Derfor skal alle omfattede virksomheder indberette deres endelige tilgængeliggjorte emballagemængder senest den 1. juni 2025. Dette gøres naturligvis gennem Emballageretur. Dette krav gælder også for genbrugsemballager, der er tilgængeliggjort på det danske marked.
Årsagen til dette krav, skyldes ifølge myndighederne, at data skal benyttes til at afgørelser om tildeling af organisatoriske forpligtelser og betalingsforpligtelser i producentansvaret.
6: Tildelingsperioder er fastlagt
Den første tildelingsperiode vil ifølge høringsudkastet løbe fra den 1. oktober 2025 til og med den 31. december 2026.
Derefter vil tildelingsperioderne løbe over en to-årig periode fra 1. januar.
Tildelingen vil ske på baggrund af indberettede markedsførte mængder og affaldsmængder. Dansk Producentansvar tildeler det organisatoriske ansvar (for at varetage affaldstransport og -behandling) og betalingsforpligtigelser til producenter af emballage efter nærmere fastsatte regler.
I bekendtgørelsen fastsættes der også regler om, at kommunerne fortsat indsamler affald fra husstande efter gældende regler, men at kommunalbestyrelsen herefter skal overdrage bestemte affaldsfraktioner til producenter af emballage, der vil varetage den videre transport og affaldsbehandling af det overdragede affald primært gennem fx Emballageretur og andre kollektive ordninger.
7: Kompensation for omkostninger til affaldsproducerende virksomheder
Producentansvaret for emballage skal også dække affaldsproducerende virksomheders omkostninger til indsamling, transport og behandling af deres emballageaffald. Derfor indføres der i bekendtgørelsen regler for, hvordan de affaldsproducerende virksomheder kan få kompensation for deres omkostninger hertil.
Ifølge ordlyden i bekendtgørelsen kan de affaldsproducerende virksomheder selv anmode om kompensation. En anmodning skal rettes til den producent eller dennes kollektive ordning, der har fået tildelt betalingsforpligtelsen for erhvervsemballageaffald af den pågældende materialekategori. Det skal ske i den kommune, hvor den affaldsproducerende virksomhed er fysisk beliggende i henhold til dennes p-nummer.
Emballageretur har arbejdet dedikeret for, at muligheden for at anmode om kompensation skulle foregå gennem de indsamlingsvirksomheder som de affaldsproducerende virksomheder har indgået aftaler med, men det er der desværre ikke taget hensyn til i udkastet.
I Emballageretur er vi bekymret for, at for at mange virksomheder ikke får søgt om kompensation, når det bliver administrativt bøvlet at skulle anmode om dette.
Til gengæld vil Miljøstyrelsen fastsætte nøgletal til brug for producentens beregning af det beløb, som producenten skal betale til dækning af den affaldsproducerende virksomheds omkostninger til indsamling, transport og affaldsbehandling af erhvervsemballageaffald.
Nøgletallene fastsættes første gang senest den 1. oktober 2025 og de vil blive prisreguleret, mindst én gang årligt. Der er dermed ingen garanti for, at affaldsproducerende virksomheder bliver kompenseret 100 % for sine omkostninger, men det skrives i høringsudkastet, at de vil revidere nøgletallene, hvis det i en længere periode vurderes at have afveget med over 25 % fra den reelle markedspris.
Det næste skridt
Emballageretur går nu i gang med at nærstudere udkastet til den ny bekendtgørelse, og har vores høringssvar klar inden fristen den 1. november 2024.
Når vi får læst det nye udkast i dybden, vil der komme endnu mere brugbar information.
Vi sørger for at holde jer løbende opdateret i vores nyhedsbreve, Emballage News, og vi er også ved at planlægge webinarer, der gør jer klogere på det nye udkast til bekendtgørelsen.
Vores seneste høringssvar satte især fokus på manglende regler og opfordrede til en udsættelse af implementeringen af producentansvaret. Et budskab, der fik stor dækning i medierne bl.a. Børsen Bæredygtig.
Hvis I har bemærkninger til høringsudkastet, hører vi også gerne fra jer.
Vi skal have jeres evt. bemærkninger i god tid inden fristen den 1. november 2024.
Skriv til os på info@emballageretur.dk.
Læs mere:
Miljø- og Ligestillingsministeriet forventer, at bekendtgørelsen træder endeligt i kraft den 31. december 2024 dog forstået således, at en række punkter i bekendtgørelsen først får virkning fra 1. oktober 2025.