Emballageretur har sendt vores høringssvar på Miljøministeriets supplerende høring over revideret udkast til bekendtgørelse om registrering og indberetning af emballage.
I vores høringssvar forholder vi os til flere punkter, bl.a.:
Implementeringsdatoen:
Vi beder Miljøministeriet overveje at udskyde implementeringsdatoen for producentansvaret for emballage til 1. januar 2026.
Øget bureaukrati og prissætning:
Når vi læser udkastet, er det Emballagereturs opfattelse, at producentansvaret i mange tilfælde ser ud til at blive overimplementeret og ikke tager hensyn til regelforenkling og gennemsigtighed, som vi har støttet og opfordret til igennem gennem hele processen.
Vi er derfor bekymrede for, at det overordnede formål med at indføre producentansvaret – nemlig at reducere mængden af emballage, sikre en effektiv indsamling og håndtering af emballageaffald samt motivere virksomheder til at udvikle bedre og mere miljøvenlige emballagedesigns – risikerer at gå tabt i øget bureaukrati samt besværlige og tunge processer mellem de involverede parter.
Derudover udtrykker vi alvorlig bekymring for, at det øgede bureaukrati vil have en stor og unødig effekt på prisen af de emballerede produkter når producentansvaret for emballage træder i kraft, ligesom vi sætter spørgsmålstegn ved, om der er lavet konkrete økonomiske beregninger på, hvad den øgede administration som følge af dette bureaukrati vil koste dansk erhvervsliv – foruden de foreslåede
gebyrer, der skal betales af producenterne.
Manglende registrering og indberetning fra omfattede virksomheder:
Den 22. august 2024 er der pt. ca. 2.400 virksomheder som enten individuelt eller kollektivt, har ladet sig registrere, og har indberettet deres forventede emballagemængder for 2024 hos DPA.
Efter Emballagereturs opfattelse, er det et kritisk lavt niveau, eftersom myndighederne selv har estimeret, at op til 41.000 virksomheder vil være omfattet af de kommende regler. Dermed er der potentielt mange virksomheder, som ikke vil opfylde deres forpligtelser i henhold til producentregisterbekendtgørelsen, hvilket ikke er fair overfor de virksomheder, som faktisk tilmelder sig inden den 31. august 2024.
Situationen er kritisk, og vi anbefaler, at myndighederne kraftigt overvejer det videre forløb efter den 31. august 2024 for, hvordan de sidste mange virksomheder bliver tilmeldt og får indberettet deres emballagemængder. Med det nuværende tilmeldingsniveau forudser vi en konkurrenceforvridning i det økonomiske grundlag for henholdsvis virksomheder, der er tilmeldt, og virksomheder, der ikke er.
Øvrige nedslag i høringssvaret:
Foruden de tre ovennævnte punkter forholder vi os også til øvrige punkter såsom:
- Øget tilsynsindsats for at nedbringe antallet af free-riders.
- Emballagemængder, der ikke er omfattet af producentansvaret for emballage.
- Omkostningseffektiv indsamling af emballage i kommunerne.
- Klagemulighed for udregning af kommunale gebyrer og fastsættelse af deadline.
- Oprettelse af finansielt clearing house.
- Implementering af ens regler på tværs af producentansvar.
- Producentansvar for fiskeredskaber – manglende måltal og begrænsninger i producentansvaret.
- Harmonisering af bagatelgrænse for emballage.
- Afholdelse af omkostninger for håndtering af emballageaffald fra
affaldsproducerende virksomheder. - Fastlæggelse af serviceniveau for kommunernes opgaveløsning.
- Tildelingsperioder.
- Brug af fælleskommunal faktureringsskabelon.
- Overdragelse af affald.